Lady Gaga sprængte mødommen på Jyske Bank Boxen

Den .

Herning og den nye Madonna passede sammen som tånegle i netstrømpe.

Hvem skulle nu have troet, at Herning, hovedstaden på den jyske hede, hvor missionærerne engang rådede og Lady Gaga, den amerikanske megastjerne med sex og sensation som ingredienser i sin moderne udfordring af alle tangenter i showbiz, ville passe sammen som rødlakerede tånegle i en netstrømpe?

Den lokale tekstilindustri ville sikkert på forhånd have spået, at forholdet til den 25-årige amerikaner ville ligne en ’Bad Romance’ med ængstelige tanker på Lady Gagas konsekvente garderobe af minimale outfit.

Ikke desto mindre virkede den nye hal med speciale i blandt andet musik, Jyske Bank Boxen og den lige så kontante Gaga, som en romance, udtænkt i højere luftlag.

Den jomfruelige hal

Fra start til slut var begejstringen og intensiteten i den spritnye hal intakt. Måske fordi hallen, som Lady Gaga, udtrykte det ved den første koncert i rammerne, »er helt jomfruelig og det er op til mig at tage dens mødom«.

Det gjorde Gaga så med eftertryk. Et par fridage efter den sidste koncert i Oslo havde åbenbart gjort en ekstremt veloplagt sangerinde godt. »I don’t fucking lipsync«, slog Lady Gaga et par gange fast i løbet af den to timer lange affære med Herning.

Nej, Lady Gaga behøver ikke snyde på den vokale vægt i lighed med kolleger som Britney Spears og Madonna.

Og når Lady Gaga skaber skandale er det ikke, fordi hun er et ynkeligt offer som Britney, men fordi hun vil bruge omtalen som veltilrettelagt mediestunt. Og når Gaga tager kontrollen sker det ikke på et stadigt mere hult ekko af fordums storhed og rendyrket kynisme uden andet mål end selvpromoveringen som hos mama Madonna.

Et oprigtigt menneske

Før Lady Gagas besøg i Herning anede jeg ikke, hvem der gemmer sig bag det verdensomspændende fænomen.

Lady Gaga er blevet kaldt alt fra en poppet påklædningsdukke til et feministisk geni.

Ingen af delene virker ærligt talt særligt sandsynlige. Men hvis vi holder os nede på jorden er nogle af sangerindens selvkomponerede hits effektive til dans og fest.

Sådan var status før mødet i Herning. Efter det har jeg fremdeles ingen anelse om, hvad der er sandheden om hendes enorme succes.

Men nu er jeg i det mindste ret sikker på, at der gemmer sig et oprigtigt menneske bag de mange kostumer og rollespil, vi oplevede på scenen. I det flotteste, sjoveste, mest corny og sexede popshow, jeg har haft fornøjelsen af at overvære på dansk grund.

Uægte datter af Madonna og Michael Jackson

Lady Gaga er den uægte datter af kontroldronningen Madonna, der må ryste gevaldigt i g-strengen over afkommets evner og chokrockeren Marilyn Manson, som kan lære en hel del om publikumskontakt af sin mere poppede kollega.

Men hendes levende, farverige og livagtige show har læst mindst lige så meget af eventyrets tragiske dyrker, den lille prins ved navn Michael Jackson. Hans uskyldige leg med horror, monstre og sex bag kirkegården går igen i Lady Gagas legende teaterversion af eventyret om Den blodige lille Rødhætte og Berømmelsens Monster.

Arsenal af forklædninger

Med et anseligt arsenal af forklædninger og effekter i brug som spydspids for en trup af dansere og enkelte musikere med et udseende, der næppe ville overleve mange lørdag aftener inde i Herning, er Lady Gaga selviscenesættelsens ukronede prinsesse.

Velsmurt og gnidningsløst kører konceptet omkring den egentlig ganske ordinære og – gudskelov – ikke fotomodel-afpillede pige, der med magtfuld og rå stemme synger sig gennem listen af hits.

Selv om de mange kostumeskift trækker lidt energi ud af showet, kommer Gaga og hendes indforstået loyale trup hele tiden igen og topper sig selv. Som en ekstrem god besætning i en elektronisk cirkus.

Lige så mesterlig Lady Gaga er udi selviscenesættelsens altafgørende kunst, er hun ikke som komponist. Men den imponerende serie af dansable hits, hun har fostret på blot noget i retning af halvanden album, er effektivt nok til at holde gejsten kørende.

Nok så vigtig er attituden og de enkle budskaber, der slipper ud fra Lady Gagas selvdefinerede freakshow:

»»Der var engang, hvor jeg ikke var modig. Men alle jer små monstre, musikken og hele den rejse, vi har været på, har gjort mig modig. Så nu vil jeg gerne være modig for jer. I aften vil jeg have jer til at glemme alt jeres usikkerhed og befri jer selv. Glem alle, der nogensinde har sagt, at I ikke passede ind, at I var for grimme, for tykke, forkerte, troede på noget forkert, tilhørte det forkerte køn, havde forkerte lyster eller at I ikke dansede godt nok. Bare husk på, at I er superstjerner og at I var født sådan, baby«

Måske nok selvindlysende banaliteter fra en selvhjælpsbog for uvorne unger for det voksne publikum.

Men livgivende trøst, opmuntring og indpodning af mod for en utilpasset teenager. Og affyringsrampe for dans, sang og moves, der er langt sjovere end de kedelige kopier i X-Faktor, på børneværelset for de endnu yngre.

»Ugly is beautiful«.

Sexy ugly, som der står på Lady Gagas scene. Man kan også med fuld ret blive på engelsk og omskrive det til: »Ugly is beautiful«.

Fremtiden ser vanskelig ud for Lady Madonna og gamle fru Forum i København.

Sådan kan det gå, når hovedstadens politikere og andre magtfulde spillere ikke kan finde ud af at etablere en lige så velfungerende musikscene til de største i København. Så rykker Ladyen og hele hoffet vestpå til Herning. Og det er for nu at skrive det med en ægte jysk underdrivelse ikke helt Gakgak.

Flot og medrivende freakshow af poppens nye megastjerne, der skinnede over den nye hal i Herning.

Med 15.000 begejstrede fans på plads blev den – ifølge Lady Gaga – jomfruelige sal, en livfuldt og velegnet affyringsrampe for en oprigtig kunstner.

Kilde: www.ibyen.dk